Znajdź nas na Facebook
Facebook
Jesteśmy na Google+
Google+
Zaparcia – jak z nimi walczyć?

Zaparcia – jak z nimi walczyć?

Bardzo dużo osób cierpi na zaparcia, jednak równie wiele boi się/ wstydzi udać z tym problemem do lekarza lub dietetyka. Zaparcie charakteryzuje się wydalaniem < 3 stolców tygodniowo z towarzyszącymi trudnościami.

Każde dłużej występujące zaparcia należy zbadać, eliminując przyczynę. Poszukiwania najczęściej obejmują wykluczenie nowotworów, niedoczynności tarczycy, niedoboru potasu a także spożywania różnych leków.

Najważniejszymi elementami w leczeniu zaparć są: dieta bogatobłonnikowa, odpowiednia ilość płynów oraz aktywność fizyczna (dostosowane indywidualnie do pacjenta).

Samowolne stosowanie środków przeczyszczających nie jest dobrym pomysłem, ponieważ po ich odstawieniu problemy z zaparciami mogą być jeszcze częstsze.

Aby wyleczyć zaparcia (nie powiązane z innymi przewlekłymi chorobami, w których dietę należy dostosować indywidualnie do pacjenta) można zastosować kilka zasad, które pomogą nam przezwyciężyć problem:

1) Jedzmy suszone owoce (śliwki, morele, rodzynki, figi).
2) Wybierajmy produkty pełnoziarniste: chleby, makarony, ryże, kasze.
3) Spożywajmy surowe warzywa i owoce do każdego posiłku (najlepiej ze skórką).
4) Produkty, które mają działanie przeczyszczające to: kiwi, melon, czereśnie, śliwki, jabłka, szpinak.
5) Unikajmy produktów zapierających: biały ryż, biała mąka, ugotowana marchew, banany, pigwa, czekolada, produkty słodkie.
6) Pamiętajmy o spożywaniu odpowiedniej ilości płynów głównie wód wysokozmineralizowanych, które poprawiają pasaż jelitowy.
7) Mleko również może przyspieszyć perystaltykę jelit.
8) Aktywność fizyczna – jak zwykle lek na każde zło 🙂
9) Ważny jest również spokój, długi czas na pobyt w toalecie – bez stresu, że się spóźnimy lub ktoś nas popędzi – to są ważne czynniki psychiczne.
10) Błonnik pokarmowy – 35-40 g/dobę
11) Dobrym sposobem jest wypicie na czczo łyżki oliwy lub też wody z cytryną i miodem. Nawet sałatka na śniadanie składająca się ze świeżych warzyw oraz oliwy/oleju będzie działać korzystnie.
12) Warto pić siemię lniane – ziarna należy gotować tak długo aż płyn będzie lepki, ciągnący, co zapewni odpowiednie pokrycie jelit i całego przewodu pokarmowego.
13) Zadbajmy o dostarczenie probiotyków, tworzących mikroflorę jelitową.
14) U niemowląt dobre efekty daje gimnastyka nóżkami, masowanie brzuszka oraz ciepłe kąpiele

Może znacie też inne sposoby? 🙂

Podziel się: