Znajdź nas na Facebook
Facebook
Jesteśmy na Google+
Google+
Ryby w diecie osób starszych

Ryby w diecie osób starszych

Ryby są cennym elementem diety ze względu na pełnowartościowe, łatwostrawne białko (15-20%), zawartość niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (1-20%), witamin (A, D, B12) i składników mineralnych (jod, selen, mangan, fluor).  Niestety cały czas spożycie ryb w Polsce jest bardzo niskie. Wynika to między innymi z wysokich cen, specyficznego smaku oraz trudności przygotowywania dań rybnych jak wskazywali ankietowani.

Ryby to źródło kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 (kwas α-linolenowy, EPA, DHA), które przyczyniają się do obniżenia stężenia cholesterolu całkowitego oraz frakcji LDL we krwi, hamują procesy nowotworowe, zapobiegają miażdżycy oraz wpływają pozytywnie na funkcjonowanie układu nerwowego.

Spożywanie ryb przez osoby starsze może działać protekcyjnie w odniesieniu do zachowania funkcji poznawczych.  W badaniach wykazano, że wyższe spożycie ryb dodatnio korelowało z wyższymi wynikami testów określających funkcje poznawcze. Najwyższe wyniki osiągały osoby spożywające 70-80g ryb dziennie. Udowodniono także, że wyższe wyniki miały osoby, które spożywały ryby tłuste niż chude.

U osób regularnie spożywających ryby ryzyko wystąpienia niewydolności serca było niższe niż u osób niespożywających ryb. Badania udowodniły także, że większe spożycie ryb wiązało się z wyższą gęstością kośćca i niższym ryzykiem złamań.

Polskie Towarzystwo Dietetyki opracowało Standardy Postępowania Dietetycznego w Kardiologii, w których zaleca się spożywanie dwóch porcji ryb tygodniowo (140g każda porcja), z których przynajmniej jedna to ryby tłuste.

„Ryby w żywieniu osób starszych.”, P. Nowaczyk, Postępy Dietetyki w Geriatrii i Gerontologii 2017;3(3):7-12

Podziel się: