Znajdź nas na Facebook
Facebook
Jesteśmy na Google+
Google+
Dieta wegetariańska a sport

Dieta wegetariańska a sport

Dla TrenerGuru!
 
Dieta wegetariańska polega na wyeliminowaniu z jadłospisu mięsa, ryb, tłuszczów zwierzęcych czy też żelatyny. Są różne odmiany wegetarianizmu, które jednak dopuszczają spożywanie nabiału i jajek co jest najbardziej optymalne z punktu widzenia dietetyka.
 
Dieta wegetariańska opiera się na owocach, warzywach, produktach zbożowych, orzechach, nasionach, olejach roślinnych, napojach/przetworach roślinnych.
 
Ten model żywienia dostarcza znacznych ilości błonnika, antyoksydantów, witamin a jednocześnie obniża spożycie tłuszczów zwierzęcych i cholesterolu co wpływa na mniejsze ryzyko zachorowania na nowotwory, miażdżycę, nadciśnienie czy otyłość.
 
Jak taka dieta wpływa na treningi?
 
Wiele osób nie wyobraża sobie jak bez mięsa można zbudować masę mięśniową, siłę i wytrzymałość. Często wegetarianie są postrzegani jako słabsi oraz gorsi jednak żadne badania tego nie potwierdzają. Amerykańskie Kolegium Medycyny Sportowej oraz Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne wydali oświadczenie odnośnie tego, że „produkty pochodzenia zwierzęcego nie są niezbędne do zapewnienia optymalnej wydolności sportowej”.
 
Wiele badań przeprowadzonych w różnych zakątkach Świata dowodzi, że nie ma znaczących różnic w wydolności oraz kondycji fizycznej między osobami będącymi na diecie wegańskiej a osobami spożywającymi produkty pochodzenia zwierzęcego. Okazuje się również, że niezależnie od wybranego modelu żywienia sportowcy nie doświadczali zmian w pojemności tlenowej, sile, stężeniu glikogenu mięśniowego oraz obwodach ramienia oraz uda.
 
A co z pokryciem zapotrzebowania na białko?
 
Jeśli osoby na diecie wegetariańskiej odżywiają się w sposób urozmaicony mogą pokryć odpowiednie zapotrzebowanie na białko bez stosowania suplementów. Dobrymi źródłami protein w tym modelu żywieniowym są m.in. warzywa strączkowe, nasiona, orzechy, produkty sojowe, zboża. Pojedyncze produkty, o których mowa nie zawierają wszystkich niezbędnych aminokwasów jednak po zmieszaniu w diecie przykładowo warzyw strączkowych (mała ilość metioniny) z kaszą gryczaną (mała ilość lizyny) pewne niedobory zostaną uzupełnione co da wysokiej jakości białko. Inne korzystne połączenia to: ryż z soczewicą, zupa z warzyw strączkowych z pieczywem pełnoziarnistym, tofu z warzywami i ryżem, pełnoziarnista tortilla z czerwoną fasolą, wegetariańskie chilli con carne z brązowym ryżem.
 
WAŻNE: W diecie wegetariańskiej mogą występować niedobory żelaza, cynku, kwasów omega-3, wit. B 12 dlatego ważna jest konsultacja z dietetykiem celem odpowiedniego zbilansowania diety i rozważenia wprowadzenia suplementów tych składników odżywczych.
 
Podziel się: