Znajdź nas na Facebook
Facebook
Jesteśmy na Google+
Google+
Antyoksydanty / przeciwutleniacze – czyli jak zwalczać stres oksydacyjny?

Antyoksydanty / przeciwutleniacze – czyli jak zwalczać stres oksydacyjny?

W poprzednim krótkim tekście pisałam o stresie oksydacyjnym – warto wiedzieć jak chronić swój organizm przed nim!

Antyoksydanty pełnią ważną rolę w ochronie tkanek i komórek przed stresem oksydacyjnym, co zapobiega zaburzeniom ich funkcji i budowy. Ich działanie polega na zapobieganiu powstawania wolnych rodników i niszczenia tych już powstałych oraz naprawa uszkodzeń przez nie wywołanych.

Jakie witaminy i składniki mineralne zalicza się do antyoksydantów?
A, C, E, karotenoidy (B-karoten, likopen), kwas foliowy, witamina B6, selen, miedź, cynk, mangan, żelazo, polifenole, koenzym q10 i wiele wiele innych. Mają one za zadanie unieszkodliwiać wolne rodniki poprzez zmniejszanie stanów zapalnych w organizmie, ochronę śródbłonka tętnic i zapobieganie aktywacji onkogenów.

A o to niektóre źródła ważnych antyoksydantów w żywności

Wit. A – tran, ryby, przetwory mleczne
Wit. C – świeże owoce, pietruszka, papryka, chrzan
Wit. E – oleje roślinne, orzechy, migdały, zielone warzywa liściaste
B-karoten – pomarańczowe i żółte owoce i warzywa (mango, marchew, morela, brzoskwinia) i ciemnozielone warzywa liściaste (szpinak)
Likopen – pomidory świeże oraz przetworzone, które mają więcej tego składnika
Luteina – brokuły, szpinak, kukurydza
Koenzym Q10 – makrela, łosoś, wątróbka
Selen – pestki dyni, ryby, owiec, brązowy ryż
Związki fenolowe – owoce, warzywa, czekolada, herbata, produkty zbożowe

Pamiętajmy, że antyoksydanty chronią nas przed chorobami!

Podziel się: